Olet täällä

Etusivu

Politiikan tuulet ihmetyttävät

Olen usein pohtinut sitä, koska ihmiset ryhtyvät reagoimaan johtavien poliitikkojen nykyisiä menettelyjä vastaan. Kaikki valtion toimet keskitetään nyt Helsinki-Turku-Tampere -alueelle, rakentamalla sinne ylivoimaiset liikenne- ja liiketaloudelliset keskittymät.

On selvää, että sinne tulee panostaa jossa ihmisillä ja yrityksillä on todellisia tarpeita, mutta missä kulkee kohtuuden raja. Rakennetaan tunnin ratoja ja Helsinkiin kulkeviin kaupunkien välisiä junia. Kaukojunat eivät ota matkustajia kuin kaupunkitaajamista muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Päämääränä on nopea junayhteys keskuskaupunkien välillä.

Mitä tästä seuraa. Maaseutu, kunnat ja maaseutukaupungit kuihtuvat ja liikenneongelmat alueiden sisällä kasvavat. Missä on alueiden kansanedustajien itsenäinen ajattelu? Vai onko oma edustajanpaikka ja uraputki puolueessa ajanut edustuksellisen demokratian ohi. Enää ei näytetä välittävän edes omasta alueesta, josta valtakirja on saatu. Puoluekuri on viemässä edustajiltamme terän.

Mitä tästä seuraa. Pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella voidaan hyvin. Sinne panostetaan merkittävästi myös valtion rahaa. Rakennusliikkeet rakentavat asuntoja, liikekiinteistöjä, metroja, rautateitä, raitioteitä, satamia ja väyliä ja laajentavat lentokenttiä. Pääkaupunkiseudulla menee lujaa ja kaikki ovat tyytyväisiä, vai ovatko ?

Täällä periferiassa ihmisiä vaaditaan muuttamaan työn perässä etelään. Kiinteistöjen arvot laskevat, maantiet ja rautatiet rapistuvat, ja sitä myötä koko toiminta alkaa hiljakseen kuihtua. Tämä näkyy jo tyhjinä liiketiloina, myymättöminä rakennuksina ja asuntoina sekä uskonpuutteena tulevaisuuteen. Eikö arvoisat kansanedustajat nyt olisi aika ryhtyä ajattelemaan oman alueen elinvoiman lisäämistä, eikä vain noudattaa puoluejohdon antamia linjauksia.

Kansanedustajista 4/5 -osaa ilmoittaa haluavansa pitää koko Suomen asuttuna. Nyt olisi aika ryhtyä tekemään töitä sen puolesta. Vähintä mitä voidaan vaatia valtiolta alueille on sen tuottamat verotulot suhteutettuna Tampere-Turku-Helsinki akselin panoksiin verrattuna. Muuten Suomen kokonaan asuttuna pitämisestä kannattaa luopua.

Kari Kanerva

hallintotieteiden tohtori